A mitjans de mes de juny del 2012, l’Ernest Núñez Gómez de León, propietari de la
llibreria Antiquària Els Gnoms a Sedó (Lleida), em va proposar de fer un
rellotge de sol per la façana de Casa Magarola, casal senyorial del segle XVI.
Casa Magarola a Sedó
Un projecte llargament perseguit pel seu
propietari que després de moltes vicissituds i recerques s’ha pogut dur a bon
terme.
Un cop fets els càlculs gnomònics del rellotge
i determinar les dades que havia de mostrar com ara les hores i mitges hores de
les 7 del matí a les 6 de la tarda en cicles de 12 hores, amb la línia de les
12 vertical que inclou l'analema com a representació de l'equació del temps i amb el traçat de les línies dels solsticis i equinoccis que
nostra a mode de calendari amb l’ajuda del nòdul que te el gnòmon de vareta, va ser
el moment de traspassar el testimoni a l’artista i gravadora Roser Sales
Noguera* que assumeix la tasca de realitzar físicament, dibuixant i dissenyant el rellotge, que s'havia de realitzar sobre una planxa de ferro de 3 mil·limitres d'espessos i 150 per 112 mil·limetres de superfície, utilitzant les tècniques tradicionals de gravat obert al burí o talla dolça i a l'àcid.
Aquest rellotge el publico concedint-li dues entrades en el blog, la primera correspon al gravat amb àcid i la segona a la seva col·locació.
El gravar sobre la planxa de ferro es força curiós i interessant de veure. Us mostro un seguit de imatges que ensenyen pas per pas el procés de creació.
Aquest rellotge el publico concedint-li dues entrades en el blog, la primera correspon al gravat amb àcid i la segona a la seva col·locació.
El gravar sobre la planxa de ferro es força curiós i interessant de veure. Us mostro un seguit de imatges que ensenyen pas per pas el procés de creació.
1.- Abans de començar cal tenir preparat tot el material
2.- Polint la planxa per preparar la superfície de la planxa
3.- Posant vernís per dibuixar
4.- Dibuixant la sanefa com a marc del rellotge
5.- Dibuixant el traçat del rellotge
6.- Dibuixant l’inscripció, l’escut i motius d’ornamentació del rellotge.
7.- Preparant la superfície de la planxa per l’àcid
8.- Llest per anar a l’àcid
9.- Procés de corrosió de l’àcid
10.- Entintat
11.- Rellotge acabat
12.- Per acabar es va donar una capa de vernís per evitar la corrosió i el rovell.
* * *
“Roser
Sales Noguera és una artista i gravadora, que viu i treballa a Barcelona. Amb
graus de belles arts de la Universitat de Barcelona i la Winchester School of
Art (Universitat de Southampton), que ha rebut nombrosos premis per les seves
obres principalment en el gravat i el dibuix. Les seves obres s'han exposat a
Nova York, Espanya i Polònia. A més d’encapçalar el seu propi taller de gravat
al centre de Barcelona, Roser ha ensenyat a la Winchester School of Art,
Manhattan Center Gràfics , RBPW a Nova York i l’Escola Massana de Barcelona. El
seu treball està estretament vinculat a la natura com "la més alta expressió
de moments intensos, sublim i íntim quan tot està encara". “
Moltes gràcies per descriure amb imatges tot el procés. És interessantíssim.
ResponEliminaHola Ernest quina alegria acabo de veure com has possat tot el proces ! esta estupendo, deixa una idea clarisima de tot el proces!!!
ResponEliminaGraoies per contar amb mi per aquest projecte, tan preuat per tu.
Volia dir te que si us plau canviis la web, ara es : www.rosersales.es.
Petons i una abraçada
roser